Vilken är din rörelsemedicin?


Region Jämtland Härjedalen har under vecka 38-40 en satsning där de lägger fokus på rörelsens positiva effekt vid psykisk ohälsa. Satsningen görs av Folkhälsoenheten tillsammans med Suicide zero.


Tanken är att sprida inspiration genom att ge exempel på fysisk aktivitet i form av bilder och filmer som man ladda upp i sociala medier med tagg #minrörelsemedicin, @regionjamtland & @suicidezero.

Tagga en bild med en aktivitet som får just dig att må bra! Så kanske andra blir inspirerade!

Nästan hälften av alla vuxna människor i Sverige uppgav år 2020 att de lider av psykiska besväri olika grad. Det visar i studier att detta ökar bland yngre individer och där framför allt flickor. Besvär som rapporteras är bland annat ångest, oro och ängslan. Det kan vara mer eller mindre allvarligt, det kan vara besvär som huvudvärk, stress eller sömnbesvär och mycket annat. Men det har visat sig att fysisk aktivitet minskar depressiva symtom i lika hög grad som behandling med antidepressiva läkemedel eller KBT vid lindrig till måttlig depression.

Effekterna vi kan se av fysisk aktivitet är bland annat: · Bättre självkänsla, självförtroende och tilltro till sin egen förmåga · Bättre sömn · Bättre minne och koncentration · Mer motståndskraftig mot stress · Minskad inflammation i kroppen · Bättre fysisk kapacitet


Läs mer:

www.regionjh.se/minrorelsemedicin

www.regionjh.se/fokusveckapsykiskhalsawww.regionjh.se/fokusveckapsykiskhalsa


Jag lägger till en bild på min #minrörelsemedicin som är något som vi har runt husknuten här i Härjedalen -

Jag tar allra helst med mig hundarna och går i skogen eller som på den här bilden: en härlig fjälltur. Det är sann medicin för mig.


Text och bilder: Olivia - Hedeinfo

med inspiration av region jämtland herjedalens sidor.

TIDIGARE

INLÄGG