Hemmavasan - Ultra 90 - i Hede!


Vasaloppet är vi alla bekanta med, och tänker oss en masstart på skidor genom skogarna i Dalarna. Men Vasaloppet är ju så mycket mer! Det går också att genomföra både på cykel eller genom löpning. Fia Erixon har sedan hon först hörde talas om Ultravasan för åtta år sedan varit sugen på att springa loppet. Men hur klarar man av något sådant? Hur fungerar det med träning, upplägg och hur genomför man ett vasalopp hemma?

Ja allt det här vet Fia nu, som bara för en kort tid sedan genomförde Hemmavasan Ultra 90 – det vill säga ett vasalopp genom löpning på en distans av 90,8 km utan längre avbrott.

Hon berättar att hon inte alltid har varit intresserad av löpning, utan det har kommit sedan hon blev vuxen. Det har blivit ett bra sätt för henne att rensa tankar och finna kraft. En egen meditativ stund, när hon kan gå in i sig själv oavsett om hon springer i skogen, på gatorna hemma eller i nya områden. Hon springer alltid ensam och inte heller särskilt fort, utan hellre längre sträckor. Fia berättar att till exempel när familjen är på semester, eller när hon periodvis har jobbat på annan ort, ja då har hon passat på att dra på sig löparskorna och tagit sig en tur för att upptäcka området. Ett perfekt sätt att lära känna nya ställen!

De flesta vill försöka utmana sig själv, och gör detta på olika vis. En av Fias utmaningar har varit att någon gång kunna genomföra ett långlopp, vilket hon vid ett par tillfällen gjort genom att ha sprungit maraton. Men sedan så väcktes tanken om att prova ett ännu längre lopp. Ett ultralopp, det vill säga ett lopp som är längre än ett maratonlopp. För att kunna genomföra något sådant så krävs förberedelser! Både kroppsligt såklart, men kanske främst mentalt. Hon blev tipsad om att lyssna på en podd, ”Pace on Earth”, som handlade om ultralöpning. Dom som har podden, Ellen och Johnny, är också löparcoacher och har ett coachingprogram där man får hjälp med att nå längre, springa längre, utmana sig själv, mental träning och se att man verkligen kan! Fia pratar varmt om deras träningsprogram - 10 månader mot 10 mil". Ellen har sprungit varje dag i snart 8 år - minst 1.6 km - så kallade runstreak. Det låter ju helt otroligt, men så är det. Genom det här programmet får man hjälp med träningsupplägg, arbeta med tankar och få feedback. Fia började sin "runstreak", det vill säga springa minst en mile, (1,6km) varje dygn, den 28 maj 2020 och har nu nått nästan 450 löpdagar! Detta blev som en del av förberedelserna att kunna genomföra Ultravasan 90.

Hon anmälde sig via vasaloppets hemsida för att delta i Hemmavasan ultra 90 och mätte sedan upp en lämplig runda här i Hede. Rundan gick så att hon med jämna mellanrum passerade sitt hem, där hon kunde fylla på med både mat och energi under sitt lopp, vilket också har varit en stor del av utmaningen. Vad klarar kroppen av att äta under ett ultralopp? Vad klarar magen av och vad behöver just min kropp?

Så var dagen äntligen kommen. Lördagsmorgon klockan 05: 00 gav hon sig iväg med skräckblandad förtjusning på sitt nio mil långa lopp mitt i Härliga Härjedalen. Varv efter varv, med paus bara för vätska, energi och mat rullade kilometrarna i benen till mil. Längs vägen dök emellanåt hennes egna lilla hejarklack upp med stöttning och peppning.

När de dryga 9 milen var genomförda tog det en liten stund att förstå att hon hade klarat det! För det var just den känslan som var viktigast: "jag klarade det". Ett bevis för sig själv helt enkelt. Med bra förberedelser, planering, positiva tankar och stöttning så kan man genomföra sådant som man kanske inte tror sig kunna göra!

Jag frågade Fia, hur det kändes dagen efter och hon berättade att hon kände sig piggare än hon trodde att hon skulle göra, hon hade dock behövt vila och äta mer för att återhämta sig ordentligt. Efter jobbet på måndagen var energin slut och hon fick sova och äta ikapp under ett par dagar.

Hedeinfo hälsar:

-Fantastiskt bra jobbat Fia! Tänk att vi hade ett eget "ultravasalopp" i Hede denna lördag, utan att vi ens veta om det! Det blir spännande att se om vi får höra om fler eller andra utmaningar som du tar dig an! Lycka till framöver!